Od júla sú Košice rozkopané opäť

Autor: Richard Sulík | 11.1.2016 o 10:26 | Karma článku: 12,45 | Prečítané:  5284x

Do Košíc chodím pomerne často, mám tam svoju poslaneckú kanceláriu a pri mojej poslednej návšteve som si všimol, že nekončiaca rekonštrukcia električkových tratí v Košiciach,

ktorú som zažil na vlastnej koži v celej kráse takmer všetkých obchádzok a cestných uzáver, skončila. Potešil som sa za všetkých Košičanov, no zrejme ich trápenie bude mať pokračovanie, samozrejme až po voľbách, aby sa príliš nezamýšľali nad dôvodmi – v júli sa s rekonštrukciou pokračuje. Zaujala ma aj skutočnosť, že za veľkou časťou stála spoločnosť Dúha, a.s., o ktorej som písal v tomto článku.

Ako je vidno jedná sa o veľmi šikovnú spoločnosť, a vyššie popísaný prípad bola len omrvinka v porovnaní s ďalším prípadom podnikania spoločnosti, ktorá vyhrala v Košiciach spolu so spoločnosťou ZUE Krakow súťaž na rekonštrukciu električkových tratí, známu aj pod názvom IKD Košice (integrovaná koľajová doprava Košice) za 43 miliónov eur. Na tom by nebolo nič zvláštne, keby sa okolo rekonštrukčných prác, ktoré začali v auguste 2014, nespustilo kocúrkovo za peniaze z eurofondov, teda za peniaze daňovníkov, ktoré chráni vedenie mesta tak, že nedovolí sankcionovať Dúhu, a.s.. Veď inak by trvali na dodaní harmonogramu prác, no a keďže harmonogram neexistoval, nemohla byť Dúha, a.s. v omeškaní s jednotlivými časťami a teda mesto nedostane ani cent. Ak pri takomto projekte dochádza k omeškaniu s jednotlivými časťami prác, stáva sa, že sa to nakoniec premietne do celkového meškania.  Pre informáciu, prvý a konečný oficiálny termín ukončenia rekonštrukcie bol zmluvne dohodnutý na 31.07.2015, potom sa presunul na 28.09.2015 a nakoniec 25.10.2015, ktorý sa aj stihol, no električky začali jazdiť až pár dní pred Vianocami.

Mesto bolo rukojemníkom tejto spoločnosti, pretože ak by Dúha, a.s. nepožiadala o predĺženie, mohlo dôjsť k nepreplateniu projektu z eurofondov a mesto by to muselo zaplatiť z vlastného, a to je dosť horúci zemiak, ktorý si ministerstvo a mesto medzi sebou prehadzovali. No ani o úroveň vyššie to nie je ružové, Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky, malo nedávno taktiež problémy s eurofondami, nakoľko sa prišlo na to, že 7 z 10 projektov je chybných.

Svoje maslo na hlave má nielen Dúha, ale aj predstavitelia mesta, ktorým hrozili voľby, a tak koncom roku 2014 nasľubovali hory doly, len aby boli zvolení, ako bývalý viceprimátor a súčasný starosta najväčšej mestskej časti Košice – Západ  Ján Jakubov,  nakoniec však predstavitelia mesta s týmito tvrdeniami ostali sami.  Nevyhli sa ani lapsusom, keď napríklad po mesiaci výluky električiek prišli na to, že sa trať na ktorej urobili výluku bude rekonštruovať až v nasledujúcom roku.

Dobrý hospodár má dbať aby dostal za svoje peniaze kvalitu za rozumnú cenu, neviem však, či je tomu tak aj v tomto prípade, ak dlažobné kocky sa dajú vybrať ako lego (viď aj tu), tu a tu ), stĺpy trakčného vedenia krivé ako veža v Pise a to pri projekte kde 1 km električkovej trate stál 8 miliónov eur.

Obdobný projekt robili aj v Prahe, kde rekonštruovali dvojnásobnú dĺžku električkových tratí a celé to stihli za, a teraz sa podržte, 4 a pol mesiaca, od 28.04.2014 do 13.09.2014. Košická rekonštrukcia trvala od 01.08.2014 do 23.10.2015  (takmer 15 mesiacov) a električky začali jazdiť až po takmer 17 mesiacoch. Ak by Vám z toho bolo horúco, v nových košických električkách sa neschladíte, pretože nemajú klimatizáciu.

Keďže však idú ďalšie voľby, nerozkopané mesto je iba dočasným stavom, pretože už v júli 2016 by sa malo pokračovať v rekonštrukcii tratí projektom MET za 88,2 mil. €, ktorý by mal trvať 2 roky, no ani primátor Raši zrejme neverí tomu, že sa projekt podarí tak „rýchlo“ ukončiť. Inak by nepovedal: „Výhodou tejto časti je, že nie sme v časovom strese, ako to bolo v minulosti, keď sme museli vyčerpať všetko naraz a preto vznikol dopravný chaos. Teraz môžeme ísť po líniách, tak, ako bude výzva robená, máme na to šesť rokov, aby sme to celé zrealizovali.“

Košičania, tešte sa na najbližších 6 rokov, ale teraz prosím prosím zabudnite na všetko, lebo idú voľby a najmä si nespájajte rozkopané mesto s neschopnosťou politikov, ktorý ho riadia. To by mohlo mať vplyv na výsledok volieb.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

U. S. Steel odchádza, o košickú fabriku bojujú Třinecké železárny

U. S. Steel predáva košické železiarne, ponuku predložili Číňania a skupina slovenských miliardárov.

KOMENTÁRE

Úbohá stredná trieda, tá sa vo Ficovom vlaku nevezie zadarmo

Ak sa niektorí chcú mať závratne dobre, musia sa tí ostatní mať horšie.

KOMENTÁRE

Ako o tridsať rokov rozvrátim našu spoločnosť

Moderné demokracie sa premenia na vlády starých.


Už ste čítali?