reklama

Od júla sú Košice rozkopané opäť

Do Košíc chodím pomerne často, mám tam svoju poslaneckú kanceláriu a pri mojej poslednej návšteve som si všimol, že nekončiaca rekonštrukcia električkových tratí v Košiciach,

Písmo: A- | A+
Diskusia  (23)

ktorú som zažil na vlastnej koži v celej kráse takmer všetkých obchádzok a cestných uzáver, skončila. Potešil som sa za všetkých Košičanov, no zrejme ich trápenie bude mať pokračovanie, samozrejme až po voľbách, aby sa príliš nezamýšľali nad dôvodmi – v júli sa s rekonštrukciou pokračuje. Zaujala ma aj skutočnosť, že za veľkou časťou stála spoločnosť Dúha, a.s., o ktorej som písal v tomto článku.

Ako je vidno jedná sa o veľmi šikovnú spoločnosť, a vyššie popísaný prípad bola len omrvinka v porovnaní s ďalším prípadom podnikania spoločnosti, ktorá vyhrala v Košiciach spolu so spoločnosťou ZUE Krakow súťaž na rekonštrukciu električkových tratí, známu aj pod názvom IKD Košice (integrovaná koľajová doprava Košice) za 43 miliónov eur. Na tom by nebolo nič zvláštne, keby sa okolo rekonštrukčných prác, ktoré začali v auguste 2014, nespustilo kocúrkovo za peniaze z eurofondov, teda za peniaze daňovníkov, ktoré chráni vedenie mesta tak, že nedovolí sankcionovať Dúhu, a.s.. Veď inak by trvali na dodaní harmonogramu prác, no a keďže harmonogram neexistoval, nemohla byť Dúha, a.s. v omeškaní s jednotlivými časťami a teda mesto nedostane ani cent. Ak pri takomto projekte dochádza k omeškaniu s jednotlivými časťami prác, stáva sa, že sa to nakoniec premietne do celkového meškania. Pre informáciu, prvý a konečný oficiálny termín ukončenia rekonštrukcie bol zmluvne dohodnutý na 31.07.2015, potom sa presunul na 28.09.2015 a nakoniec 25.10.2015, ktorý sa aj stihol, no električky začali jazdiť až pár dní pred Vianocami.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Mesto bolo rukojemníkom tejto spoločnosti, pretože ak by Dúha, a.s. nepožiadala o predĺženie, mohlo dôjsť k nepreplateniu projektu z eurofondov a mesto by to muselo zaplatiť z vlastného, a to je dosť horúci zemiak, ktorý si ministerstvo a mesto medzi sebou prehadzovali. No ani o úroveň vyššie to nie je ružové, Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky, malo nedávno taktiež problémy s eurofondami, nakoľko sa prišlo na to, že 7 z 10 projektov je chybných.

Svoje maslo na hlave má nielen Dúha, ale aj predstavitelia mesta, ktorým hrozili voľby, a tak koncom roku 2014 nasľubovali hory doly, len aby boli zvolení, ako bývalý viceprimátor a súčasný starosta najväčšej mestskej časti Košice – Západ Ján Jakubov, nakoniec však predstavitelia mesta s týmito tvrdeniami ostali sami. Nevyhli sa ani lapsusom, keď napríklad po mesiaci výluky električiek prišli na to, že sa trať na ktorej urobili výluku bude rekonštruovať až v nasledujúcom roku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dobrý hospodár má dbať aby dostal za svoje peniaze kvalitu za rozumnú cenu, neviem však, či je tomu tak aj v tomto prípade, ak dlažobné kocky sa dajú vybrať ako lego (viď aj tu), tu a tu ), stĺpy trakčného vedenia krivé ako veža v Pise a to pri projekte kde 1 km električkovej trate stál 8 miliónov eur.

Obdobný projekt robili aj v Prahe, kde rekonštruovali dvojnásobnú dĺžku električkových tratí a celé to stihli za, a teraz sa podržte, 4 a pol mesiaca, od 28.04.2014 do 13.09.2014. Košická rekonštrukcia trvala od 01.08.2014 do 23.10.2015 (takmer 15 mesiacov) a električky začali jazdiť až po takmer 17 mesiacoch. Ak by Vám z toho bolo horúco, v nových košických električkách sa neschladíte, pretože nemajú klimatizáciu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Keďže však idú ďalšie voľby, nerozkopané mesto je iba dočasným stavom, pretože už v júli 2016 by sa malo pokračovať v rekonštrukcii tratí projektom MET za 88,2 mil. €, ktorý by mal trvať 2 roky, no ani primátor Raši zrejme neverí tomu, že sa projekt podarí tak „rýchlo“ ukončiť. Inak by nepovedal: „Výhodou tejto časti je, že nie sme v časovom strese, ako to bolo v minulosti, keď sme museli vyčerpať všetko naraz a preto vznikol dopravný chaos. Teraz môžeme ísť po líniách, tak, ako bude výzva robená, máme na to šesť rokov, aby sme to celé zrealizovali.“

Košičania, tešte sa na najbližších 6 rokov, ale teraz prosím prosím zabudnite na všetko, lebo idú voľby a najmä si nespájajte rozkopané mesto s neschopnosťou politikov, ktorý ho riadia. To by mohlo mať vplyv na výsledok volieb.

Richard Sulík

Richard Sulík

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  155
  •  | 
  • Páči sa:  380x

Rozhliadnite sa. Vidíte snáď na Slovensku niekoho iného, kto nemá žiadny korupčný škandál, kto drží slovo, kto má program zostavený naozajstnými expertmi, kto má viac ako 10 rokov skúseností, ako tieto konkrétne riešenia pre ľudí presadiť, kto sa neriadi ideológiou, ale zdravým rozumom a kto má úprimnú chuť postaviť tú najlepšiu možnú budúcnosť pre Slovensko? Všetci, ktorí nám veria, menia hru s nami. Nenechajú sa podplatiť rozhadzovaním, ktoré budú splácať naše deti. Už majú dosť chaotických amatérov. Zaujímajú ich konkrétne zmeny, pre ktoré sa mladým oplatí zostať na Slovensku. Chcú už konečne reálne výsledky. A chcú sebavedomé Slovensko, ktoré najlepšie vie, čo potrebuje. Sme SASKA a meníme hru. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu